ZekerZorg


Home
Vergelijk Zorgverzekering
Gemiddelde premiestijging
Transparantie
ZekerZorg
Nieuws
AFM

Hou mij op de hoogte:

Ook in 2016 ťťn van de laagste premies van NL
Premie Menzis Basisverzekering 2016 is Ä 107
Van Prinsjesdag tot premie
Premie zorgverzekering OZF bekend
Premie zorgverzekering Pro Life bekend
Zorgverzekering 2016 Salland
Premie zorgverzekering 2016 Delta Lloyd
Hoe is de premie opgebouwd?
Kijk niet alleen naar de Ďkaleí premie
Premie Bewuzt basisverzekering 2015: vanaf Ä 70
Ditzo vrije keuze voor ziekenhuizen en specialisten
Beperkte premiestijging en ruime keuzevrijheid bij Zorg en Zekerheid
Stel zelf je zorgverzekering samen
Premie 2015 ONVZ
IAK Verzekeringen 2015

AFM vergelijkingssites

22-12-2011

De Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) geeft in een interpretatie meer duidelijkheid over informatie die vergelijkingssites moeten geven aan consumenten. Vergelijkingssites moeten Ďredelijkerwijs relevante informatieí geven aan consumenten en hen hierover Ďduidelijkí informeren. Het moet voor consumenten duidelijk zijn welke waarde zij kunnen hechten aan (het resultaat van) een vergelijking.

Steeds meer consumenten vergelijken financiŽle producten online. Daarom vindt de AFM het belangrijk dat vergelijkingssites relevante en duidelijke informatie verstrekken. Door relevante en duidelijke informatie te verstrekken wordt voorkomen dat een consument de indruk krijgt dat het product dat bovenaan uit de vergelijking komt voor hem de beste keuze is, terwijl hij zich niet bewust is van alternatieven die buiten beschouwing zijn gelaten.

De interpretatie

De AFM verwacht dat financiŽle dienstverleners die een vergelijkingssite exploiteren consumenten gemakkelijk vindbare en begrijpelijke informatie verstrekken waarin antwoord wordt gegeven op de vragen:

1.Wat doet u voor de consument?
2.Waar verdient u aan?
3.Hoe komt de vergelijking tot stand?
4.Hoe volledig is de vergelijking?

Zo vindt de AFM dat informatie vindbaar moet zijn voor de consument. De informatie moet daarom op een logische en relevante plek staan, zodat consumenten deze zien zonder er expliciet naar op zoek te gaan. Ook moet duidelijk zijn of alleen een vergelijking wordt gemaakt tussen verschillende producten, of dat de producten ook direct via de website kunnen worden afgesloten. Daarnaast vindt de AFM dat een consument moet weten dat u een beloning ontvangt voor de dienst die wordt verleend. Het gaat hierbij niet zozeer om de hoogte van de beloning maar om de structuur.

U kunt hiernaast een nadere toelichting downloaden. Hierin wordt uitgelegd wat precies wordt bedoeld met de verschillende vragen en waarom het belangrijk is voor consumenten hier het antwoord op te krijgen.

Wettelijk kader

Wanneer u een vergunningplichtige activiteit verricht op uw vergelijkingssite, zoals het aanbieden van financiŽle producten, moet u de consument duidelijk informeren over onder meer de informatie die redelijkerwijs relevant is voor een adequate beoordeling van de door u aangeboden financiŽle producten en diensten. Deze informatie moet de consument in ieder geval hebben bereikt voordat met hem een overeenkomst wordt aangegaan. In de praktijk zal dit betekenen dat deze informatie op uw vergelijkingssite beschikbaar moet zijn.

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiŽle markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiŽle dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiŽnte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiŽle markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland.

http://www.afm.nl/nl/professionals/afm-actueel/nieuws/2011/dec/informatie-vergelijkingssites.aspx






Specialhotels
Bijzondere en romantische hotels in Nederland, BelgiŽ en Luxemburg
www.specialhotels.nl
ZekerZorg is het enige echt onafhankelijke
vergelijk van premies zorgverzekeringen